Superster aan de Seine
Deze kop stond afgelopen donderdag boven een artikel in De Gelderlander. Wie die superster is? Stanislas Niox-Chateau, een van de oprichters van Doctolib, een Franse website die artsen en patiënten samenbrengt. Doctolib is in 2013 gestart en is een enorm succes gebleken. Bij de start werkten zo’n tien mensen bij het bedrijf, inmiddels zijn dit er 1250. In 2016 zijn de activiteiten ook uitgebreid naar Duitsland. De site maakt het voor patiënten eenvoudig een arts te vinden en een afspraak te maken.
Sinds een jaar kun je er ook een arts “op afstand” raadplegen, via e-consulten. Inmiddels hebben 32 miljoen mensen een account op de site. Voor patiënten is de site gratis, de zorgverleners (ziekenhuizen, zorginstellingen, artsen en verplegers) betalen ervoor. Voor hen is het voordeel dat de site ook hun agenda bijhoudt, het scheelt veel administratie.
Klinkt allemaal prachtig; handig voor patiënten en zorgverleners, een bloeiend bedrijf met veel medewerkers en een mooi succes voor de oprichters. Maar uiteraard heeft dit ook een keerzijde: Doctolib won in 2016 de aanbestedingsprocedure van 39 gezamenlijke ziekenhuizen die hun afsprakensysteem wilden uitbesteden. Ook nam Niox-Chateau toen een concurrerende dienstverlener over. Hierdoor werd het bedrijf wel heel erg dominant. Er bestaat de angst dat er een monopolypositie gaat ontstaan. En hoe wenselijk is het dat allerlei medische, persoonlijke gegevens via een commercieel bedrijf lopen? Recepten worden ook via de site verstuurd, volgens de Franse publieke omroep; die heeft onderzoek gedaan naar de privacy-garanties van Doctolib. Het bedrijf heeft inmiddels regels en handvesten opgezet waaraan zij zich zegt te zullen houden. Zij beloven medische gegevens niet door te verkopen. Maar in een wereld waarin data veel geld waard zijn blijft het een risico dit aan een commercieel bedrijf in handen te geven….. De gegevens die bij View worden bewaard, ook medische, zijn altijd in veilige handen. Dankzij het ISO 27001 certificaat weet de klant zeker dat dit geen kwestie van goed vertrouwen is, maar is er de garantie voor veiligheid en waarborg van privacy. Content gerealiseerd door Helma Bode.