Pak allemaal je agenda’

Nog maar een jaar of tien geleden een standaard afsluiting van de les op het voortgezet onderwijs: de leraar die het huiswerk opgaf, de leerlingen die het in hun agenda opschreven. Na alle digitale oplossingen die daarna werden gebruikt, zijn er nu weer scholen die teruggaan naar deze ‘ouderwetse’ administratie.

Magister

Vrijwel alle middelbare scholen werken sinds een jaar of tien met de Magister- of een vergelijkbare app. Een systeem waarmee docenten, leerlingen en hun ouders alles kunnen volgen. Het huiswerk, de behaalde resultaten, het rooster, alles te bekijken vanaf je telefoon.

Nadelen….

Toch bleek dit systeem ook nadelen te kennen. Het voornaamste: leerlingen hebben moeite overzicht te krijgen en hun werk te plannen. Het werk voor morgen of overmorgen bekijken lukt nog wel, maar hoe zit het met een verslag dat over drie weken af moet zijn? Kun je alvast wat gaan herhalen voor de toetsweek volgende maand?
Scrollen in Magister, op een scherm waarop nog zoveel meer voorbij komt, is ook niet goed voor de concentratie en werkhouding.

Planagenda

Aan het begin van het schooljaar kregen de brug- en tweedeklassers van NSG Groenewoud in Nijmegen dan ook een ‘planagenda’. Een papieren agenda, door de school zelf gemaakt, waarin het huiswerk kan worden opgeschreven. Met, heel slim, een week die begint in het weekend. Veel leerlingen gaan dan huiswerk maken, dus door met het weekend te starten ziet iedereen wat er de komende dagen af moet zijn.
In de agenda staan alle toetsweken en speciale dagen al vermeld, de leerlingen vullen de rest zelf in. Op papier kun je, al bladerend, zien hoe ‘ver weg’ of al dichtbij die proefwerkweek is. Het maakt het veel inzichtelijker dan wat weken voorbij te scrollen.

Voor leraren betekent het wel dat de leerlingen moeten leren de agenda te gebruiken. Dus eind van de les het huiswerk opschrijven, allemaal dezelfde afkortingen gebruiken en controleren of iedereen dat ook goed doet.
Niet alleen het NSG werkt nu weer met een papieren agenda; het is een trend die bij meer scholen zichtbaar is.

Zelf opschrijven

Het zelf noteren heeft nog een voordeel: dingen die je zelf opschrijft, onthoud je beter. Dit is al eerder geconstateerd. Zo stappen sommige basisscholen af van het rekenonderwijs op de computer of tablet, om weer in schriften of werkboekjes te laten werken.

Bij View zorgen we voor het ‘beste van twee werelden’; de papieren zorgvuldig opslaan en bewaren, maar tegelijk altijd digitaal toegankelijk via iView !

Bekijk onze pagina over iView voor meer informatie.

Bron: de Gelderlander 27 augustus 2024

Tekst en opmaak: Helma Bode

Deel dit bericht