Google en privacy

Daar waar wetgeving helder is met AVG, handelt Google alsof dit niet bestaat. 

De Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg AVG, geldt sinds 25 mei 2018 voor de Europese Unie.De AVG stelt eisen aan ondernemers en overheidsinstellingen: Klanten, medewerkers, leveranciers moeten weten wat je van ze opslaat en wat daarmee gebeurt. Zodat voor iedereen helder is welke (privé-)gegevens bij wie opgeslagen zijn. Duidelijke, heldere regelgeving.

Toch (b)lijkt dit niet voor iedereen te gelden. Techreus Google lapt deze regels al jarenlang aan de laars. Als het al een keer tot een boete komt, gaat het om een bedrag dat nauwelijks indruk maakt bij een miljardenwinst.Zo werd er vorig jaar in de VS een schikking getroffen van 400 miljoen dollar, terwijl Google 5.000 miljoen dollar winst per maand (!) maakt.

Waar gaat het dan om?
De meeste mensen hebben geen idee wat Google opslaat. Je kunt je privacy-instellingen aanpassen, maar op een andere manier komt er toch veel informatie bij hen terecht. Heb je een Android-telefoon of een FitBit, dan checkt Google elke vijf minuten je locatie en slaat die op. Wat je bekijkt op YouTube, welke sites je bezoekt, wat je opzoekt in de zoekmachine, dit alles wordt samengevoegd tot een profiel. Deze profielen worden vervolgens verkocht aan adverteerders.

Een dagje Amsterdam bezocht? Reken er maar op dat je de komende weken regelmatig advertenties voorgeschoteld krijgt over leuke restaurantjes in die stad.Nu lijkt dat vrij onschuldig, hoogstens irritant. Maar kom je uit een land met een regime dat sterk geïnteresseerd is in je seksuele geaardheid, dan wil je niet dat bekend wordt dat je in die plaats geweest bent tijdens de Canal Parade.Kortom: Google vindt kennelijk dat niemand recht heeft op privacy en lijkt boven de wet te staan.

Rechtszaak
Hopelijk gaat daar verandering in komen, vindt Ada van der Veer, voorzitter van de Stichting Bescherming Privacybelangen (SBP). Deze stichting gaat samen met de Consumentenbond een rechtszaak aanspannen tegen Google. Er wordt geëist dat Google zich aan de AVG houdt, maar ook dat het een schadevergoeding betaalt aan iedereen van wie illegaal data is opgeslagen. Met 10 miljoen gebruikers en een claim van € 750 per persoon gaat het dan om een bedrag van 7,5 miljard; dat zal het bedrijf wel voelen.

De zaak zal waarschijnlijk lang duren, maar er is een constructie gekozen om dat betaalbaar te houden. Een Amerikaans advocatenkantoor betaalt de kosten en krijgt een deel van het geclaimde geld, als dat wordt toegekend. Gedupeerden die zich willen aansluiten kunnen zich melden bij de Consumentenbond.

Daarom willen wij bij View maximaal scoren op preventie en doorlopend scherp en alert zijn om binnen de wettelijke kaders van de AVG te blijven.

Bron: gelderlander.nl

Deel dit bericht