Persoonsgegevens op tafeltje bij de deur

Winkelen op afspraak, je telefoonnummer doorgeven bij de kapper of pedicure, een terrasplek reserveren. Sinds het begin van de coronacrisis zijn er steeds meer plekken waar de consument persoonsgegevens achterlaat. En dan kan het dus zomaar gebeuren dat op het tafeltje bij de ingang van de winkel een lijst ligt met namen en telefoonnummers… Vooral winkels vragen om contactgegevens, terwijl dit niet verplicht is. Bij winkelen op afspraak is het voldoende de afspraakbevestiging te laten zien. Het tijdvak vastleggen kan ook met een alias en een mailadres waarin je naam niet staat. Toch (b)lijken veel mensen hier geen moeite mee te hebben. Er wordt makkelijk met persoonlijke gegevens ‘gestrooid’.

Grote verschillen
Hoe, met name, winkels omgaan met contactgegevens als naam, telefoonnummer en mailadres, is sterk wisselend. Sommigen hebben een lijst met de bezoekers van die dag en vernietigen de lijst aan het eind van de dag. Grotere ketens vernietigen de gegevens na één of twee weken. Maar er zijn ook bedrijven die klantgegevens veel langer opslaan. Volgens henzelf uit service-oogpunt; als de klant een bonnetje kwijtraakt ‘weet’ de winkel dat de garantie nog geldig is, of welke kleur verf je de vorige keer hebt gekocht. Maar hieraan zit soms ook een koppeling met het versturen van nieuwbrieven of acties.

Niet verplicht
Voor consumenten is het doorgeven van persoonlijke informatie niet verplicht. Een kapper bijvoorbeeld is wel verplicht te vragen naar je gegevens; ook is vastgelegd dat deze persoonsgegevens na twee weken vernietigd moeten worden. Maar als de klant weigert dit door te geven, moet die wel gewoon geknipt worden. Het beschikbaar stellen van de gegevens gebeurt namelijk op vrijwillige basis. Voor winkels is het nog eenvoudiger: omdat hier vrijwel altijd 1,5 meter afstand gehouden kan worden geldt de verplichting gegevens te vragen niet. Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld wel een bruidskledingzaak; bij het helpen passen en meten is een medewerker vaak wel langer dan 15 minuten dichtbij de klant.

Geen probleem met afstaan
Toch hebben de meeste mensen er geen moeite mee hun gegevens openbaar te maken. Ieder gebruik van een klanten- of kortingspas of app is immers al een (digitale) vastlegging van je gegevens en gedrag. Staan wij er te weinig bij stil wat dit voor gevolgen kan hebben? Gegevens die in verkeerde handen terecht komen kunnen misbruikt worden en verstrekkende gevolgen hebben, tot identiteitsfraude aan toe… Digitale beveiliging, zorgvuldige opslag, bescherming van de privacy: allemaal zaken die iedereen belangrijk zegt te vinden. Maar als consument (iets) bewuster omgaan met het ‘strooien’ met persoonsgegevens is altijd de eerste stap!

Content is gerealiseerd door: Helma Bode, scribia.nl

Deel dit bericht